top of page
Sofie_Tapio_KungsholmsKyrka_0221 copy.jpg

GOOD TO KNOW

Allt du behöver veta inför ett bröllop

Vem får jag ta med mig till ett bröllop?

Står det enbart ditt namn på inbjudan så är det enbart du som är inbjuden. Står det ditt namn +1 så får du bjuda med dig valfri person. Står det Familjen xxx så är det hela familjen som är bjuden. Är ni gifta så är ni som par inbjuda, är ni sambos eller i ett förhållande men inte bor ihop så blir inte er partner inbjudna i ert namn. Då ska båda er namn finnas med på inbjudan. Är ni osäkra på vad som gäller så fråga brudparet.

Hur mycket kostar ett bröllop?

Varje bröllop är unikt och svårt att svara på hur mycket just ett bröllop kostar. Svenskar med 60-90 gäster lägger i snitt 133.000kr på sitt bröllop. Du kan skapa ett bröllop för enbart några tusenlappar genom att göra det mesta själv. Många bröllopslokaler har paketpris där ni kan räkna ut hur mycket det kommer kosta för just er och sedan lägga till kläder, ringar blommor osv. Många väljer att göra allt själv i en lokal där inget ingår för att få ner kostnaderna och andra väljer att anlita bröllopskooridnator och lokal där allt ingår och då blir kostnaderna högre.

Det är också olika hur brudparen väljer att räkna ihop sina kostnader. Vissa par räknar med smekmånaden och ringar medan andra par inte gör det.

När skickar man ut save the date och bröllopsinbjudan?

För att underlätt för era gäster så är det bra om Save the date skickas ut året innan bröllopet. På så sätt kan de som behöver planera in semester, hinna spara pengar vid eventuell övernattning. 

Det är inte alla som skickar save the date och då behöver bröllopsinbjudan skickas ut senast 6 månader innan bröllopet, helst tidigare så att andra planer inte redan bokats in just det datumet. Har ni däremot skickat save the date så räcker det med att ni skickar inbjudan 4 månader innan bröllopet.

Vad ska stå i inbjudan?

Om ni skickar ut Save the date så behöver enbart era namn datum och plats finns med på inbjudan.

I bröllopsinbjudan behöver mer information delas ut. Era namn, datum, klockslag, plats och klädkod är det vanligaste. Om ni vill ha ett barnfritt bröllop så bör det stå på inbjudan. Läs mer  Många väljer att skapa en egen hemsida för sitt bröllop där man kan fylla på med massor av information både inför bröllopet men också om brudparet.

Hur går ett bröllop till?

För gästerna så startar bröllopet vid vigseln med att prästen eller vigselförättaren hälsar välkomna och ger information om ev mobiltelefoner, om fotografering och dylikt. I kyrkan så lyssnar man sedan på kyrkklockorna. Sedan är det lite olika, antingen går brudparet in tillsammans med brudföljet, eller så står brudgummen redan vid altaret med marsalkar och bruden går in ensam eller i sällskap med någon nära anhörig.

Vigseln kan antingen vara en lite längre ca 30-40 minuter eller en kortare variant på ca 15-20 minuter. Oftast så kan ni som brudpar få välja men ibland vill prästen ha den längre varianten. Har ni en vigselförättare så tar det enbart några minuter plus den tiden för eventuella sångare, musiker eller dikter.

Efter att paret blivit äkta makar och gått tillbaka så samlas gästerna utanför kyrkan. Där brukar toastmaster/toastmadamme presentera sig och informera om vad som kommer ske här näst. Sedan kommer brudparet utspringandes och ris/ros eller konfetti kastas och alla får en chans att gratta brudparet.

Har man en vigsel utomhus så så brukar även brudskål och mingel starta direkt. Annars så fortsätter bröllopet med mingel, middag och fest på vald lokal dit gästerna oftast får skjuts med buss/båt/traktor eller dylikt till.

Middagen brukar vara 2-3 timmar med uppehåll för pauser.

Sedan är det avec och första dansen och fest resten av kvällen.

Varje bröllop är unikt och alla par anpassar sin dag efter deras önskemål.

Klädkod

Det finns olika klädkoder och på bröllopsinbjudan så bör brudparet angett vilken klädkod som gäller på deras dag. Och nog för att regler är till för att brytas så bör denna regel inte brytas. Läs om de olika klädkoderna här

Vilka färger får man ha på bröllop?

Det klassiska med att rött är älskarinnans färg är ju något som vi numera inte bryr oss så mycket om. Det är ju väldigt sällan man bjuder in sin älskarinna till sitt bröllop. Men för att undvika skämt från andra gäster så kan du välja en annan färg.

Vitt är ett big NO, det är enbart bruden som bär vitt, om hon inte specifikt uttryckt sig som om att du få ha vitt på dig.

Eftersom brudan kan ha valt en mer krämig vit färg på sin klänning så är det bra att undvika ljusa pastellfärger. Har de möster så går det bra.

Att bära svart som kvinna på ett bröllop säger vett och etikett nej till. Men svart har blivit mer accepterat, det finns ju till och med svarta brudklänningar.

Glitter och glamour är något du ska ta ett extra varv tänkade på. Som gäst ska du inte dra allas blickar till dig, det är inte din dag idag. Se till att du inte drar för mycket uppmärksamhet innan glittret åker på.

Vem ska hålla tal på under bröllopsmiddagen?

Det är inte alla som är bekväma med att hålla tal och därför kanske avstår. Vilket är tråkigt för brudparet. Därför kan man istället få en text uppläst av toastmastern/toastmadamme, eller visa en film eller bildspel om brudparet eller spela upp en låt som betyder mycket för brudparet. Du kan även välja att be brudparet att öppna din bröllopsgåva under middagen för att få dela glädjen där och då.

De som enligt tradition förväntas hålla tal är föräldrar, brudföljet och bästa vän, vilket oftast är en del av brudföljet.

Ordningen som talen ska hållas säger traditionen att brudens far ska inleda kvällen med sitt tal och därefter kommer brudgummens far. Sedan följer mammor och mor- och farföräldrar, syskon, brudföljet och sist vänner och bekanta. Finns egentligen inget rätt eller fel.

Hur mycket ska jag lägga på en bröllopspresent?

Anpassa presenten efter din plånbok, det viktigaste för brudparet är att du/ni närvarar. I Sverige så är det vanligast att spendera 500kr per person på bröllopsgåva. Kommer ni som ett par så är det 1000kr.

Vem skickar tackkort?

Som gäst ska du så snart som möjligt tacka för bröllopsfesten. Det är inte så välkänt att göra på så sätt. De flesta känner bara till att det är brudparet som skickar tackkort. Brudparet brukar inom 2 månader skicka tackkort till alla gäster med ett personligt meddelande på. Kan vara ett extra tack för talet eller för gåvan.

Bröllop med eller utan barn?

Det är helt och hållet upp till varje brudpar att bestämma om de vill ha barn närvarande. Man kan också välja att ha med barn under vigseln för att sedan ha bröllopsmiddagen utan barn.

Det finns fler sätt att skriva på sina inbjudningskort om barnen ska stanna hemma. Här är ett exempel "Barn är en gåva men denna kväll får de stanna hemma och sova".

Fästpunkt 1

Vilken sida ska jag sitta på i kyrkan?

De främsta raderna är ämnade för brudparet närmsta familj, det finns ingen regel om det, men så gör de flesta brudparen.

Till vänster om altargången, dvs samma sida som predrikstolen, sitter brudens familj och vänner. Till höger sida om altargången sitter brudgummens familj och vänner.

Vilken mat ska man servera på bröllop?

Det finns inget rätt eller fel när det gäller att servera mat på bröllop. Det har ju blivit trendigt med streetfood. Annorlunda att ha en foodtruck som kör in under kvällen där alla kan bli serverade mat. Detta underlättar ju om man har bröllop utomhus.

Många väljer buffé med olika rätter där gästerna får välja vad de önskar. Ett annat bra alternativ är sharingmeny, vilket betyder att varje bord får fat med mat att dela på. Men vanligaste är att blir serverad den maten som brudparet valt ut.

Måste man ha bröllopstårta?

Nej det finns inget som säger att ni måste ha bröllopstårta. Många brudpar gillar inte tårta över lag och väljer något annat. Chokladpraliner, paj eller godis är några alternativ. Har man dessutom haft en 3-rättersmiddag innan så är man inte så sugen på något så tungt utan kanske hellre tar något litet.

Ni kan ju mata varandra med en varsin chokladpralin istället för tårta.

Hur gör man bordsplaceringen till bröllopsmiddag?

Finns inget bra svar på den frågan. Det är ett evigt pussel som kan vända och vridas på tills man varken vet ut eller in tillslut.

Det ni kan börja med är att välja ut vilka som ska sitta med er vid honnörsbordet. Är det föräldrar, syskon eller brudföljet? Efter det kan ni placera ut toastmaster/toastmadamme för lättast åtkomst till ex microfon eller annan elektronik. Kan vara bra att de sitter nära varandra för att kunna kommunicera under kvällen.

Här näst är att besluta om alla par ska sitta bredvid varandra eller inte. Vill ni har varannan kvinna och man eller är det viktigare med personligheterna. Ska de som känner varandra få sitta vid samma bord eller ska nya vänskaper få bildas?

Vill ni blanda de äldre med de yngre eller ska varje generation få sitta ihop?

Vissa gäster föredrar att sitta i ett hörn med ryggen fri och andra gäster gillar att sitta i centrum.

bottom of page